Tippek tapasztalt és kezdő autósoknak az olajszűrőkről

Az, hogy az olajcsere mennyire fontos, nem lehet kérdés senki számára – de mi a helyzet az olajszűrővel?

Elgondolkodtál már egyszer is azon, hogy milyen olajszűrőt kéne venned a kocsidba, vagy mindig megelégedtél annyival, hogy ugyanolyat vettél, mint amilyen korábban volt?

Ha eddig még nem fordult veled elő, hogy komolyabban elkezdtél volna válogatni a különböző típusú és márkájú olajszűrők között, akkor most adok egy kis segítséget: megmutatom, mit kell tudni alapvetően ezekről az alkatrészekről.

Gyors motorolaj gyorstalpaló a kezdőknek

Gyors motorolaj gyorstalpaló a kezdőknek
Mi a motorolaj feladata?

Egy autó motorjában több alkatrész is egymásnak csapódna, illetve egymáson súrlódna, ha nem lennének a megfelelő kenőanyaggal bevonva.

A felületükön található olajfilmnek azonban csupán az egyik feladata a fém-fémmel való ütközésének megelőzése: különböző adalékanyagainak köszönhetően tud még tenni a korrózióvédelem ellen, segít tisztítani a motor egyes részeit a különböző szennyeződésektől, és nem utolsó sorban a hőelvezetésben is komoly szerepe van.

Az eltérő vezetési szokások eltérő típusú motorolajok használatát tehetik indokolttá: például nem mindegy, hogy az adott járművet városon belül használják-e rövidebb távokra, vagy hosszabb, akár több órás utaknak teszik ki.

Egy laikus számára elsőre meglepő lehet, hogy az utóbbi a jobb eset, ekkor ugyanis a felmelegedett motorban a motorolajnak is több ideje van eljutni a rendeltetési helyére.

Ha azonban csak rövidebb utakra használják az autót, akkor a motor nem tud mindig rendes üzemi hőmérsékletet elérni, így pedig a motorolaj sem képes ellátni feladatát.

És mi az olajszűrő szerepe?

És mi az olajszűrő szerepe?

Minden motorolajnak megvan a maga élettartama: ez a legtöbb esetben hasonló, ám értelemszerűen a használat módja ezt is befolyásolja.

Minél több szennyeződés éri, annál kevésbé képes megfelelően betölteni funkcióját a motorban, így pedig egy idő után már veszélyezteti a motor működését és épségét is.

Hogy minél tovább lehessen használni a motorolajat, értelemszerűen arra van szükség, hogy megóvjuk a szennyeződésektől, mint amilyenek a különböző fémkopadékok.

Erre való az olajszűrő, és típusa válogatja, hogyan látja el a feladatát.

Ez az oldal most azért született meg, hogy minden kérdésedre segítsen választ találni az olajszűrőkkel kapcsolatban.

A megfelelő oldalon a legegyszerűbb megtalálni a legjobb olajszűrőt

Megértelek, ha azt mondod, nem akarod túlságosan mélyen beleásni magad ebbe a rendkívül komoly témába.

Kár lenne tagadni, hogy mindannyian használunk olyan eszközöket az életünkben, amikkel kapcsolatban egyáltalán nem érdekel, hogyan működnek – a lényeg, hogy működjenek. 

Van, akinek az egész autó ilyen témának számít, bár ez nem feltétlenül a legjobb hozzáállás: minden autóvezetőnek legalább nagy vonalakban ismernie kéne, hogy pontosan mi zajlik a motorháztető alatt normális esetben.

Ha viszont egy adott alkatrész működésének a részletei nem hoznak lázba, az egyáltalán nem bűn: ha nem akarsz elmerülni az olajszűrők világában, akkor bízd magad olajszűrő szakértők segítségére!

Nem csak az üzletben fogsz majd szakmai segítséget kapni, de akár már a honlapon is nagyon egyszerűen megtalálhatod a Neked való szűrőt, ugyanis nem csak autómárkára, de modellre és típusszámra szűkítve is megkeresheted, hogy pontosan milyen szűrőt lehet a kocsidba szerelni. 

Érdekes lehet tudni, hogy az olajszűrők nem egyidősek a belsőégésű motorokkal, sőt, magával a motorolaj használattal sem.

Az első autók még nem rendelkeztek semmilyen szűrővel, így a kenőanyagot sokkal gyakrabban kellett cserélni, mint manapság.

Az első olajszűrők nem voltak gyakorlatilag többek a külső szemlélő számára egy nagy fém háznál, amin volt egy kis üveglap, hogy meg tudja nézni az ember, mi a helyzet odabent, a rengeteg fém lemez között.

A szűrőipar forradalmát az 1923-ban feltalált Purolator hozta el, az első bypass, vagyis mellékáramkörű olajszűrő.

A Purolator folyamatos fejlődésen ment keresztül, a 30-as években már használták a cserélhető gumi szűrőbetéteket, ami végre megoldhatóvá tette, hogy ne kelljen a teljes szűrőt cserélni.

Milyen a mellékáramköri olajszűrő?

Az első szűrők még mellékáramkörű szűrők voltak, és bár egy idő után lecserélték őket a full-flow szűrőkre, később mégis visszanyertek valamennyit a népszerűségükből, így nekünk is érdemes beszélnünk róluk.

A bypass, vagy más néven mellékáramkörű szűrő nem a motorba kerülő olaj 100%-át szűri át, hanem annak csupán egy kisebb részét, általában maximum 10%-át.

Az 1950-es évekig szinte minden autóba ilyen szűrők kerültek, aztán az olajat valóban teljes mértékben átszűrő full-flow szűrők vették át a vezető szerepet.

A bypass szűrők jóval később, az 1990-es években tértek vissza az autógyártók lelkesedése folytán, és dízelmotorokban a mai napig előszeretettel használják őket.
Miben más a főáramköri olajszűrő?

Miben más a főáramköri olajszűrő?

A full-flow, vagy főáramköri olajszűrő, mint arra már utaltam, az olaj 100%-át átszűri, mielőtt még az a kenésre váró alkatrészekhez jutna.

Fontos viszont megjegyezni, hogy ez addig történik így, amíg a szűrőbetét tökéletesen be tudja tölteni a funkcióját, tehát nem tömődik el.

Ha ez bekövetkezne, akkor a nyomáskülönbség hatására a legmodernebb szűrőkben szelepek nyílnak fel, amiken keresztül az olaj szűretlenül ugyan, de eljuthat a motorba, ezzel megakadályozva az alkatrészek meghibásodását.

A legtöbb autóban ma főáramkörű szűrőket lehet találni – de nem csak ez alapján lehet ám kategóriákba sorolni őket! 

Statikus a szűrő?

Az imént említett két típus a statikusok közé tartozik, de létezik olyan is, amely ezekkel ellentétben folyamatosan mozog – ilyenek például a centrifugális szűrők.

Ezek, nevükből adódóan a centrifugális erőt használják fel a gravitációs helyett ahhoz, hogy a különféle szennyeződésektől megszabadítsák a motorolajat (egy külön meghajtott, folyamatosan forgó dob segítségével – épp úgy, mint egy mosógép esetében).

Hogy Neked melyik típus a kifizetődő, azt így nem lehet megmondani: érdemes ebben szakértő segítségét kérned, aki látja maga előtt az adott autót, és tudja, hogy a felépítése, és a használata melyik szűrőtípus használatát indokolja.

Egy különleges típus: a mágneses olajszűrő

Mivel egy motortérben a legtöbb „kosz” a különböző fém kopadékokból származik, ezért érdekes gondolat, hogy egy erős mágnessel válasszuk ki ezeket az olajból.

A mágneses olajszűrők működési elvét ennél jobban talán nem kell körülírni – hatékonyságuk mellett külön előnyük, hogy a hagyományos társaikkal ellentétben nem igényelnek gyakori cseréket: karbantartásuk mindössze annyiból áll, hogy tisztán kell tartani a felületüket.

Egyes gyártók olyan mágneseket is forgalmaznak, amelyek a hagyományos olajszűrők külső borítására szerelhetők, amivel új szintre emelhetik hatékonyságukat.
Most már nagyjából képben vagy az olajszűrők típusaival kapcsolatban: foglalkozzunk most akkor azzal, hogyan kell őket cserélni.

A „mikor” nem lehet kérdés: a legtöbb esetben pontosan akkor kell cserélni a szűrőt, amikor motorolajat is váltasz.

Az első olajszűrők esetében a csere sokkal időigényesebb és drágább folyamat volt, mint ma, mivel annak idején a teljes szűrőt kellett leválasztani a motorról.

Később leegyszerűsítette a dolgot, amikor előkerültek a cserélhető szűrőbetétek, amikkel már gyorsabb, és sokkal olcsóbb lett az olajszűrő csere.

A spin-on patronok megjelenésével a két megoldás ötvöződött: a teljes olajszűrőt szerelték le, de messze egyszerűbben, mint korábban.

A kilencvenes években a cserélhető szűrőbetét ismét népszerűvé vált elsősorban az európai és az ázsiai autógyártók körében, főként azért, mert ezzel messze kevesebb szemét képződött egy-egy csere során.

01.

Olajszűrő csere 1. lépés: előkészületek

Az olajszűrő cserét tehát olajcserekor kell végrehajtani – a példa kedvéért most foglalkozzunk a leggyakoribb, statikus, spin-on olajszűrőkkel.
Az első lépés, hogy megszabadulsz a régi olajszűrőtől: ezt tedd óvatosan, mert adott esetben az olajszűrőben még találhatsz forró olajat – javaslom valamilyen hőálló kesztyű használatát.
Ha nem akarod, hogy mindenfelé folyjon az olaj a leszedés során, akkor készíts már jó előre valamilyen törlőrongyot a szűrő alá, illetve köré.
Pontosan tudod már, mennyire fontos, hogy az olajat megóvd a különféle szennyeződésektől: pontosan ezért nagyon figyelj arra, hogy semmi ne kerüljön véletlenül se a motorba, ami nem oda való, miközben olajszűrőt és olajat cserélsz. 

02.

Olajszűrő csere 2. lépés: a régi olajszűrő leszerelése

Ha felkészültél a cserére, akkor itt az idő, hogy megszabadulj a régi, elhasznált szűrőtől.
Ha elég erős vagy, puszta kézzel is lecsavarhatod, de adott esetben kifejezetten erre a célra kitalált, speciális olajszűrő fogót is használhatsz.
Ebből többféle típust is találhatsz, a fémszalagostól kezdve a szíjason át a láncosig, sőt, akár speciális leszedő sapkákat is alkalmazhatsz (ez utóbbi egyedül azért nem éri meg, mert elég nagy csomagokban árulják, és ha csak az otthoni esetenkénti olajcserékhez kell, akkor valószínűleg nem fogod tudni kellőképpen kihasználni).
Ha nincs nagyon ráégve az olajszűrő a motorra, akkor mindössze egy rövid csavarás is bőven elég ahhoz, hogy meglazítsa a szűrőt, és utána már kézzel is ki lehessen hajtani.
Amint leszedted a szűrőt, töröld át egy ronggyal a helyét, hogy az új szűrő ne találkozzon semmilyen szennyeződéssel. 

03.

Olajszűrő csere 3. lépés: az új szűrő beszerelése

Ahogy azt már mondtam, az új olajszűrőt érdemes a friss olajjal egy kicsit bekenni a tömítőgyűrűnél, hogy az egyrészt ne gyűrődjön a szerelés során, másrészt könnyebben lejöjjön, amikor eljön a csere ideje.
Ha a lecsavaráshoz nem is, a felcsavaráshoz mindenképp kelleni fog a megfelelő fogó: egy darabig még mehet ez is kézzel, de a megfelelő hatékonyság érdekében szerszámmal érdemes addig húzni, ameddig a leírás szerint szükséges.
Ezzel gyakorlatilag a végére is értél az olajszűrő cserének: optimális esetben ezzel már nincs is több dolgod a következő olajcseréig. 

Olajszűrő csere 2. lépés: a régi olajszűrő leszerelése

Ha már itt tartunk: gyorsan, csak pár szóban az olajcseréről

Ha már itt tartunk: gyorsan, csak pár szóban az olajcseréről
Ha a szűrő csere már megvan, akkor miért ne foglalkozzunk magával az olajcserével?

Hogy milyen olajat kell venni, arra van egy nagyon egyszerű válasz: olyat, amilyet a gyártó javasol: mivel Magyarország nem épp a szélsőséges időjárásáról híres, ezzel valószínűleg nem lőhetünk nagyon mellé.

Ha viszont gyakran utazunk az autónkkal más klímájú területekre, akkor érdemes annak megfelelő, pl. télálló motorolajat vásárolni.

Ha megvan az olaj, akkor a következő lépés maga a csere – elvihetjük az autót szervizbe is ezzel, de ha otthon szeretnénk ezt a munkát elvégezni, akkor ezt a néhány pontot kell végrehajtanunk.

Leeresztés: amennyiben lehet, álljunk szerelőakna fölé a kocsival, mert így sokkal kényelmesebb lesz, mint aláfeküdni. Csavarjuk ki a leeresztő csavart, és hagyjuk, hogy az olaj lefolyjon – lehetőleg egy előre odakészített, kifejezetten erre kitalált kannába.

Ha van alátét a leeresztő csavarnál, akkor azt cseréljük ki újra. Ha ez is megvan, akkor gyakorlatilag a leeresztésen már túl is vagyunk.

Betöltés: flakonból viszonylag egyszerű, de ha nem olyan könnyen elérhető a betöltőnyílás, akkor érdemes egy tölcsért használni erre célra.

Gyakorlatilag ennyiből áll az olajcsere: alul leereszt, felül betölt.

A kérdés már csak annyi lehet, hogy mihez kezdjünk a leeresztett olajjal: nagyon fontos, hogy ne öntsük se a csatornába, se bárhova a kertbe – vigyük el a legközelebbi benzinkútra, ahol ingyenesen átveszik tőlünk.
Olajszűrő vásárlás tipp: gyári vagy utángyártott?

Olajszűrő vásárlás tipp: gyári vagy utángyártott?

Bár az olajszűrő önmagában még nem számít a legdrágább termékek egyikének, mégis gyakran szeretünk akár a pár ezres tételeken is spórolni – de merünk is?

Az autóalkatrészek esetében általánosan elmondható, hogy eltérő véleménnyel vagyunk a gyári és az utángyártott termékekről.

Mit érdemes róluk tudni?

Alapvetően azok a prekoncepciók szoktak előfordulni ezekkel kapcsolatban, hogy a gyáriak drágábbak, utángyártottak pedig rosszabb minőségűek: de ezek az állítások nem mindig állják meg a helyüket.

Rengeteg utángyártott alkatrész lehet akár jobb is az „eredetinél”, sőt, akár még az ára is magasabb lehet nála. 

Miért van ez?

Mert egyetlen olyan autógyár sincs, ami minden egyes alkatrészét maga gyártja le az autóihoz: a legtöbbet beszállítókra bízza.

Az olajszűrők esetében is ez a helyzet: nagyon sokszor ugyanaz gyártja az utángyártott terméket is, mint aki a legnagyobb márkáknak is küldi az alkatrészeket – ilyen tekintetben tehát a minőségben nem lehet komoly különbség.

Városi használat esetén cseréld gyakrabban az olajszűrőt!

Nem véletlenül szoktak a gyártók meghatározni egy rövidebb olaj és olajszűrő csere időszakot – ez azokra az esetekre vonatkozik, amikor az autót főleg városi környezetben használják.

Miért jár a városi autóknak különleges bánásmód?

Ha csak tövid távokra van beindítva a motor, akkor nem tud eléggé felmelegedni ahhoz, hogy a motorolaj is a rendeltetési helyére jusson, ezáltal nem tudja megakadályozni, hogy a fém részek közvetlenül egymásnak csapódjanak.

Ezáltal fémdarabkák kophatnak le róluk, amik szennyezik a később „odaérő” olajat – ezt ugyan a szűrő kiszűri, de egy idő után el fog tömődni.

Egy szó, mint száz, a hideg motorral való gyakori közlekedés csökkenti a motorolaj és az olajszűrő élettartamát is, és ezért kell ebben az esetben gyakrabban cserélni ezeket.
Vegyük át még egyszer, pontosan mi az, amit a motorolaj, és az olajszűrő működéséről és tulajdonságairól ismerned kell:

• a motorolaj elsődleges feladata, hogy kenéssel lássa el a motor fontos alkatrészeit;
• emellett több egyéb feladatot is ellát, a szennyeződések eltakarításától kezdve a hőelvezetésig;
• minél több szennyeződés kerül a motorolajba, annál kevésbé tudja ellátni a funkcióját;
• az olajszűrő feladata, hogy megtisztítsa a fémkopadékoktól, égéstermékektől motortérbe kerülő motorolajat;
• olajszűrőből lehet fő- és mellékáramkörű – az utóbbi csak az olaj egy kisebb részét szűri át;
• ha az oldajszűrő eltömődik, a megfelelő szelepek kinyílnak rajta, hogy az olaj szűretlenül eljuthasson a rendeltetési helyére;
• olajszűrőt pontosan olyan gyakorisággal kell cserélni, mint motorolajat.

Most már mindent tudsz, amit az olajszűrőkkel kapcsolatban egy felelősségteljes autóvezetőnek tudnia kell.

Lakásklíma.hu